Nowy numer 26/2022 Archiwum

W szantowym klimacie

Doroczny koncert „Żeglarska kolęda” w kościele pw. Chrystusa Króla w Tarnobrzegu stał się już tradycją.

Skąd w tarnobrzeskiej świątyni szantowa muzyka? – Jeszcze zanim powstało Jezioro Tarnobrzeskie, narodziły się organizacje żeglarskie, jak chociażby Jacht Klub „Kotwica”. Skoro był klub, powstał pomysł, by zorganizować Festiwal Piosenki Żeglarskiej „Nowy Brzeg – Nowa Fala”.

Ponieważ zależało nam bardzo, aby pokazać, że zwyczaje żeglarskie to nie, jak się błędnie wielu osobom kojarzy, żagiel i kufel piwa, tylko że jest to kultura niestroniąca od głębokich treści – stąd myśl o nietuzinkowym wydarzeniu, czyli szantowym kolędowaniu – wyjaśnia Tadeusz Gospodarczyk, inicjator zorganizowania „Żeglarskiej kolędy”. – Zapoczątkowanie koncertów było zatem konsekwencją tworzenia wodniackiej kultury w mieście. Bardzo przychylnie na propozycję Tadeusza Gospodarczyka odpowiedział proboszcz parafii pw. Chrystusa Króla ks. Adam Marek, który zawsze jest otwarty na interesujące i nietuzinkowe inicjatywy. – Przyznaję, że byłem trochę zaskoczony, chociaż środowisko żeglarskie w Tarnobrzegu było coraz bardziej widoczne, ale to zaskoczenie bardziej wynikało z mojej słabej znajomości muzyki szantowej. Owszem, gdzieś parę razy słyszałem, kojarzyłem jej charakterystyczny klimat, ale właściwie jej nie znałem. Niemniej zawsze mam na uwadze przeszłość miejsca, gdzie stoi obecny kościół. Wciąż jeszcze wielu tarnobrzeżan pamięta, iż świątynia powstała w miejscu dawnego Młodzieżowego Domu Kultury, gdzie przez lata prężnie działało Ognisko Muzyczne. Zatem duch muzyczny wciąż jest tu obecny – mówi ks. Adam Marek. Pierwsza „Żeglarska kolęda” odbyła się w 2010 r. i zagrali na niej Dominika Żukowska i Andrzej Korycki. Były pieśni o morzu, ale przeważały ballady, w tym utwory inspirowane twórczością Bułata Okudżawy, Żanny Biczewskiej. W następnych latach występowały prawdziwe tuzy polskiej muzyki szantowej, na których koncerty co roku przychodziła wierna publiczność, stopniowo poszerzająca swoje kręgi. – Kiedy w 2009 roku zaproponowałem ks. Adamowi Markowi zorganizowanie koncertu szantowego w kościele, nie przypuszczałem w najśmielszych marzeniach, że to żeglarskie kolędowanie stanie się tradycją. Cieszę się, że mamy już dziesiątą edycję. Dodatkowym powodem do zadowolenia jest fakt, iż po ubiegłorocznej przerwie powracamy z szantowymi kolędami. W tych dziwnych czasach powrót do jakiejś normalności, w tym także koncertowej, jest czymś, na co wszyscy czekamy – zauważył T. Gospodarczyk. – Podczas jubileuszowego koncertu postawiliśmy na wesołą, bardzo energiczną muzykę. I taką zapewnili Mirosław „Koval” Kowalewski i Zbigniew Murawski – członkowie legendarnej grupy Zejman & Garkumpel. – Wiosna zaczyna wychylać swoją wesolutką gębę i powolutku napędza cieplejsze wiatry, dlatego staraliśmy się bardzo, by naszymi piosenkami przygotować publiczność na ten czas, by kiedy wiosna wybuchnie, nie była zbytnim szokiem – wyjawił Mirosław Kowalewski. – Dlatego też kierowaliśmy ku cieplejszym rejonom świata, zawijając nawet do Afryki – dodał Zbigniew Murawski. Muzycy wyznali, że przygotowanie repertuaru wymagało wysiłku, gdyż starali się dobrać utwory jak najbardziej stosowne dla świątynnych murów. – Marzenia żeglarzy na morzu nie zawsze są marzeniami o aureoli, więc staraliśmy się przesiać ballady, by uniknąć żeglarskich przaśności – wyjaśnił z uśmiechem M. Kowalewski. W repertuarze znalazły się autorskie kompozycje artystów, było też o aniołach, a także mały ukłon w stronę najmłodszych słuchaczy. Z powrotu „Żeglarskiej kolędy” po ubiegłorocznej przerwie spowodowanej pandemią cieszył się ks. Adam Marek, proboszcz parafii na osiedlu Przywiśle. – Po dwóch latach możemy kontynuować tę piękną tradycję żeglarskiego kolędowania z czego bardzo się cieszymy. Tym bardziej że podejmujemy dzisiaj bardzo znanych i utytułowanych artystów – powiedział ks. Adam Marek. – Tak jak w minionych latach mogliśmy usłyszeć piękne szantowe ballady przeplatane kolędami. Jest to miły sposób przedłużenia świątecznego nastroju.