Nowy numer 17/2024 Archiwum

Tarnobrzeg. Powracają koncerty u ojców dominikanów

Już w sobotę 19 września odbędzie się pierwszy koncert w ramach drugiej edycji "Muzyki u Matki Bożej Dzikowskiej".

Cykl łączący muzykę i modlitwę jest inicjatywą o. Grzegorza Dońca OP z klasztoru ojców dominikanów, z wykształcenia muzyka, absolwenta Akademii Muzycznej w Krakowie. Z powodu pandemii COVID-19 w ramach pierwszej edycji, zainicjowanej w październiku ubiegłego roku, odbyła się tylko część zaplanowanych koncertów, pozostałe musiały być odwołane, ale szczęśliwie powrócą w obecnym cyklu.

Pierwszy z nich, który przewidziany był na maj, odbędzie się w sobotę 19 września o godz. 19, po wieczornej Mszy św. w sanktuarium Matki Bożej Dzikowskiej.

- Zapraszam serdecznie na koncert „Exsultate, jubilate!”, podczas którego zabrzmi muzyka dawna, w tym Kantata BWV 199 „Mein Herze schwimmt im Blut” Jana Sebastiana Bacha, słynny utwór „Exsultate, jubilate” Wolfganga Amadeusza Mozarta i Suita d-moll na dwa oboje, smyczki i basso continuo niemieckiego kompozytora barokowego Johanna Friedricha Fascha w wykonaniu śpiewaczki Jolanty Kowalskiej-Pawlikowskiej (sopran) i barokowego zespołu Ensambe de Narol z Warszawy pod kierownictwem Tytusa Wojnowicza. Koncert dedykowany jest pamięci kard. Stefana Wyszyńskiego, którego beatyfikacja miała się odbyć 7 czerwca tego roku, ale została odwołana z powodu pandemii. Prymas gościł w naszym klasztorze 7 września 1966 r., podczas uroczystości trzeciej koronacji wizerunku Matki Bożej Dzikowskiej, będąc głównym koronatorem. Chcemy tym koncertem uczcić kolejne rocznice koronacji obrazu oraz samego Prymasa Tysiąclecia - wyjaśnia o. Grzegorz Doniec OP.

Tarnobrzeg. Powracają koncerty u ojców dominikanów

Jolanta Kowalska-Pawlikowska, sopranistka, wystąpiła już w pierwszej edycji „Muzyki u Matki Bożej Dzikowskiej” podczas nieszporów z okazji uroczystości Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Śpiewaczka jest wykładowcą w swojej macierzystej Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie śpiewu prof. Agnieszki Monasterskiej. Swoje umiejętności doskonaliła podczas studiów podyplomowych w Guildhall School of Music&Drama w Londynie oraz kursów mistrzowskich m.in.: Heleny Łazarskiej, Teresy Żylis-Gara, Paula Esswooda, Barbary Schlick. Jest laureatką pierwszej nagrody międzynarodowych konkursów Bach Singer’s Prize w Londynie (2008) oraz The Thelma King (2009), laureatką III nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011). Otrzymała Nagrodę Fundacji Bach-Marschall na Międzynarodowym Konkursie im. J. S. Bacha w Lipsku (2008), Nagrodę „Jurica Murai Prize” za najlepszą interpretację na 39. Festiwalu „Varaždin Baroque Evenings” (Chorwacja, 2009), a także wyróżnienia m.in. na Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Londynie (2008). Współpracowała z Krakowską Operą Kameralną, a od 2003 r. jest członkiem Zespołu Capella Cracoviensis.

Zespół Ensemble de Narol zawdzięcza swoją nazwę miejscowości, w której narodził się pomysł jego powstania. W Narolu też odbył się debiutancki koncert. Muzycy występowali m.in. na Festiwalu Muzycznym w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Bach, ale nie tylko” w Warszawie. Zespół wykonuje przede wszystkim utwory muzyki dawnej, głównie doby baroku.

Tytus Wojnowicz, kierownik artystyczny i założyciel Ensemble de Narol, ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie (w klasie oboju prof. Stanisława Malikowskiego), w której pozostał jako pedagog. W 1993 r. otrzymał dyplom Staatliche Hochschule für Musik we Fryburgu w klasie oboju prof. Heinza Holligera. W latach 1997 i 1998 został Instrumentalistą Roku. Koncertował w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Czechach, Słowacji, na Tajwanie, w USA (m.in. w Carnegie Hall). Współpracował z Piotrem Rubikiem, który skomponował wiele popularnych utworów wykonywanych przez Wojnowicza. Uczestniczył także w nagraniach płyt, m.in. Zbigniewa Hołdysa, Michała Bajora. W latach 2006-2007 wraz z Nigelem Kennedym zagrał kilkanaście koncertów w najważniejszych salach koncertowych Europy.

Cykl „Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Zapisane na później

Pobieranie listy