Gra z Walerią i Janem Feliksem

Marta Woynarowska Marta Woynarowska

publikacja 21.10.2022 19:28

Dzieci i młodzież proszone są o pomoc w odnalezieniu skradzionych zabytków z tarnobrzeskiego muzeum.

Gra z Walerią i Janem Feliksem Buduar hrabiny. Marta Woynarowska /Foto Gość

Włamanie i kradzież cennych obiektów ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Tarnobrzega to początek fascynującej gry edukacyjnej „Śladami Kolekcji Dzikowskiej” przygotowanej przez Bibliotekę Pedagogiczną w Tarnobrzegu. Odważni młodzi detektywi mają szansę na świetną przygodę, zabawę, a przede wszystkim na poznanie historii i dziedzictwa Dzikowa oraz Tarnobrzega.

- Wybór tematyki gry jest chyba dla tarnobrzeżan oczywisty - obchodzimy w naszym mieście Rok Walerii i Jana Feliksa Tarnowskich, ponadto w ubiegłym roku Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega stało się właścicielem słynnej Kolekcji Dzikowskiej. Stąd pomys,ł by zainteresować dzieci i młodzież tym bezcennym dziedzictwem zgromadzonym w Zamku Tarnowskich w Dzikowie i zachęcić do odwiedzenia go, by naocznie mogli zobaczyć dzieła sztuki mistrzów europejskich, polskich, cenne zabytki, ale także same wnętrza zamkowe i by docenili ich wartość i znaczenie dla polskiej kultury wczoraj, dzisiaj i jutro - wyjaśnia Anna Żarów, wicedyrektor do spraw Biblioteki Pedagogicznej w Tarnobrzegu.

Zabawa ma formę gry miejskiej, ale umieszczonej w przestrzeni biblioteki, w której zaaranżowane zostały buduar hrabiny z warsztatem malarstwa miniaturowego, park dzikowski, krypta, kuchnia dworska. Zadaniem uczestników jest odnalezienie przedmiotów i odpowiedź na pytania związane z Kolekcją Dzikowską i Dzikowem. Dla ułatwienia w sali konferencyjnej można znaleźć podpowiedzi naprowadzające na właściwy trop, umieszczone na tablicach informacyjnych oraz w krótkim filmiku.

- Przy okazji nie tylko zapoznają się historią rodu Tarnowskich, Kolekcji Dzikowskiej, ale również inne poboczne ciekawostki, np. mniej znane przyprawy i warzywa, które gościły w kuchni dworskiej - mówi A. Żarów.

Osoby indywidualne oraz klasy szkolne, które już zdecydowały się na udział w grze, zgodnie podkreślały, że doskonale się bawiły, a zadania do rozwiązania potrafiły wzbudzić prawdziwą ekscytację. Duże wrażenie na wszystkich robi aranżacja, która dowodzi zdolności i wyobraźni pracowników biblioteki, którzy przez parę miesięcy wyszukiwali, gromadzili, odnawiali, szyli, adaptowali całe wyposażenie wnętrz wykorzystywanych w grze.

By przydać grze nieco smaczku, wprowadzony został element rywalizacji - każda grupa gromadzi punkty, które widnieją na tablicy. - Można zatem sprawdzić jak wypadło się na tle innych grających - dodaje A. Żarów.

Dla grup przedszkolnych, dla których przygotowane zadania są zbyt trudne, bibliotekarze przewidzieli szereg zabaw i warsztatów plastycznych, naturalnie bezpośrednio nawiązujących do Kolekcji Dzikowskiej oraz jej założycieli - Walerii i Jana Feliksa Tarnowskich.  

Grupy przedszkolne, szkolne oraz osoby indywidualne chcące wziąć udział w grze proszone są o wcześniejsze zgłoszenia pod numer telefonu: 15 822 22 77 (wew. 23, 26); 15 821 13 91 lub osobiście. Gra będzie udostępniona do końca grudnia bieżącego roku.

Gra została zrealizowana dzięki dofinansowaniu w ramach programu Narodowego Instytutu Dziedzictwa - Wspólnie dla dziedzictwa.