Tarnobrzeg. Radosne dziękczynienie

Marta Woynarowska Marta Woynarowska

publikacja 12.06.2022 09:35

Radosna i podniosła muzyka Antonia Vivaldiego i Georga Friedricha Händla zabrzmiała podczas koncertu z okazji 100-lecia dominikańskiej parafii.

Tarnobrzeg. Radosne dziękczynienie Koncert z okazji 100-lecia parafii dominikańskiej w Tarnobrzegu. Marta Woynarowska /Foto Gość

W sobotni wieczór w sanktuarium Matki Bożej Dzikowskiej z koncertem "Gloria" wystąpili krakowscy artyści, których występ wpisał się w obchody setnej rocznicy powstania parafii pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Tarnobrzegu. Wydarzenie zainicjowało tegoroczną edycję cyklu "Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej", będącą dziękczynieniem za parafialny jubileusz.

Główny punkt programu stanowiło popularne dzieło weneckiego kompozytora Antonia Vivaldiego "Gloria", które - jak zauważył Mariusz Ryś, koordynator cyklu, główny organista w sanktuarium i wicedyrektor Tarnobrzeskiego Domu Kultury - powstało zaledwie kilka lat po konsekracji murowanego kościoła ojców dominikanów w Tarnobrzegu i niewykluczone, że mogło być już w jego murach wykonywane, gdyż przy klasztorze istniała kapela i zespół śpiewaków. W partiach solowych wystąpiły znakomite śpiewaczki - Karin Wiktor-Kałucka (sopran) i Agnieszka Cząstka (mezzosopran), a towarzyszyły im Chór I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie "Kanon" oraz Krakowska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Ryszarda Źróbka. Radosne dziękczynienie dopełniło podniosłe "Alleluja" Georga Friedricha Händla z oratorium "Mesjasz". Koncert zaś rozpoczęły i zakończyły dwa średniowieczne hymny - "Bogurodzica" oraz "Gaude Mater Polonia", wyśpiewane ku czci Matki Bożej.

- W program wpletliśmy również kompozycje Mirosława Banacha i Ireny Pfeiffer powstałe do słów św. Jana Pawła II, by w ten sposób podkreślić, przypomnieć o dwukrotnym pobycie jego, jeszcze jako metropolity krakowskiego, w kościele ojców dominikanów - powiedział Mariusz Ryś.

Przeor klasztoru ojców dominikanów podkreślił, że koncert jest kolejnym etapem świętowania 100-lecia parafii, które rozpoczęły niedawne misje święte, które przygotowały wiernych duchowo na pełne przeżycie jubileuszu.

- Jubileusz to czas, kiedy innym pozwala się na odetchnięcie od siebie, taki bowiem zamiar znajdujemy w Biblii. Koncert, w tym kontekście, jest niezwykle ważny, gdyż najpełniej można odpocząć kiedy karmimy się czymś dobrym i pięknym, jak muzyka, która dzisiaj zabrzmi. Muzyka i piękno wyzwalają ponadto tkwiące w nas pokłady dobra. Dlatego też dla mnie, jak i zapewne dla wielu słuchaczy, koncert nie będzie tylko estetycznym przeżyciem, ale czymś znacznie ważniejszym i głębszym. Nie bez powodu w programie znalazły się utwory Jana Pawła II, które powstały nie z pięknoduchostwa, ale z konkretnych spotkań, takich m.in. jak te w tutejszej świątyni, z tutejszą społecznością parafialną - stwierdził o. Karol Wielgosz.

Zgromadzona licznie publiczność gromkimi brawami nagrodziła znakomity występ krakowskich artystów. Radości z kolejnego ciepłego przyjęcia solistek, chórzystów i orkiestry nie krył Ryszard Źróbek, który podzielił się swoimi emocjami tuż po zakończeniu koncertu.

- Droga do Tarnobrzega jest nam już znana, gdyż występowaliśmy tutaj dwukrotnie również z koncertami oratoryjnymi - na które złożyły się dwa arcydzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta - "Requiem" i "Msza koronacyjna". Dzisiaj wykonaniem "Glorii" Vivaldiego chcieliśmy się dołączyć do dziękczynienia za 100-lecie parafii, ale także podziękować tym, którzy przyczynili się do tak wspaniałego odnowienia dominikańskiej świątyni - podkreślił Ryszard Źróbek. - Utwory, które włącznie z dzisiejszym, wykonywaliśmy w sanktuarium Matki Bożej Dzikowskiej, jakaś grupa słuchaczy odkrywa na nowo i zawsze po zakończeniu koncertu spotykam kogoś, kto mówi, że przeżył go niezmiernie mocno, emocjonalnie. Naturalnie są nagrania, ale one nie dostarczą tego doznania, co bezpośredni kontakt z muzyką, wykonywaną na żywo. Dla nas artystów ten kontakt jest jeszcze bardziej ważny, a jego bark z powodu pandemii odczuliśmy i przeżyliśmy bardzo mocno.

Dyrygent zapewnił, że jeśli tylko będzie możliwość chór i orkiestra chętnie zagoszczą jeszcze niejeden raz w kościele ojców dominikanów.

Koncert został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.