Tarnobrzeg. Ave Regina

Marta Woynarowska Marta Woynarowska

publikacja 13.12.2020 08:04

W kościele ojców dominikanów w adwentowej atmosferze odbył się kolejny koncert w ramach cyklu "Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej".

Tarnobrzeg. Ave Regina Podczas koncertu zabrzmiały kompozycje maryjne oraz o tematyce adwentowej. Marcin Szelongiewicz

I nieodmiennie była to wielka uczta duchowa. Tym razem publiczność zasiadła nie w kościelnych ławach, ale przed telewizorami lub komputerami.

- Mimo trudności, jakie powoduje pandemia, nie poddajemy się i stąd dzisiejszy koncert. Niestety, bez udziału publiczności - mówi o. Grzegorz Doniec OP, inicjator i główny organizator cyklu "Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej". - Zabrzmiała tradycyjnie muzyka dawna, a z racji Adwentu przeżywanego w liturgii Kościoła, do niego nawiązywała część kompozycji. Adwent skupiony jest wokół Maryi, wraz z którą oczekujemy przyjścia na świat Syna Bożego, dlatego Jej ten koncert był dedykowany.

Stąd w programie znalazły się kompozycje maryjne z tytułowym "Ave Regina" Johanna Josepha Fuxa, austriackiego kompozytora doby późnego baroku, i "Magnificat" Francesca Durantego, włoskiego twórcy muzyki sakralnej.

Ponadto zabrzmiała adwentowa kantata Johanna Sebastiana Bacha "Nun komm, der Heiden Heiland" BWV 61. Utwór powstał we wczesnym okresie twórczości, w 1714 r., i był przeznaczony na pierwszą niedzielę Adwentu. Autorem libretta kantaty jest Erdmann Neumeister, który sięgnął m.in. do chorału Marcina Lutra "Przyjdź, pogan Zbawco", ułożonego w 1523 r., a rozpoczynającego kompozycję Bacha, oraz do pieśni "Wie schön leuchtet der Morgenstern" Philippa Nicolaia.

- Jest to bezpośrednie wołanie do Chrystusa o przyjście. Tekst mówi: "Zbawco pogan, przybądź już, Synu Panny, Zbawco dusz, Cały świat w podziwie ma, że Bóg takie przyjście da" - cytuje o. Doniec. - Dopełnieniem były instrumentalne kompozycje Arcangela Corelliego - efektowne "Concerto grosso D-dur" oraz "Sonata a-moll".

Wszystkie te utwory zabrzmiały w wykonaniu wybitnych, utytułowanych, chociaż młodych artystów, czyli zespołu muzyki dawnej Il Giardino d’Amore pod kierunkiem Stefana Plewniaka, skrzypka barokowego, absolwenta Akademii Muzycznej w Krakowie. Odbył on także studia w Maastricht Conservatoire, konserwatorium paryskim CNSMDP, ponadto ukończył kursy uzupełniający Konserwatorium w Pradze oraz na ESMUC w Barcelonie. Wraz z barokową orkiestrą wystąpili soliści: Sylwia Stępień (sopran), Natalia Kawałek (mezzosopran), Robert Pożarski (tenor) i Dawid Biwo (bas). Do artystów dołączył, grając na flecie, o. Doniec.

Tarnobrzeg. Ave Regina   Zespół Il Giardino d'Amore. Marcin Szelongiewicz

Wydarzenie dofinansowano z kasy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wsparcia finansowego udzieliły Tarnobrzeska Spółdzielnia Mieszkaniowa oraz Zakłady Chemiczne "Siarkopol".

Ojciec Doniec zapewnił, że plany na kolejne koncerty, z których najbliższy przewidziany jest na koniec stycznia, są i obecnie trwa ich doprecyzowanie.

- Chcielibyśmy, aby w styczniu odbył się koncert, na który złożą się kolędy. Tak, by wspólnie z kameralnym zespołem, jeśli tylko warunki epidemiczne pozwolą, mogła je wykonać na żywo w kościele również publiczność. Nie tracimy nadziei, że uda się ten zamysł zrealizować.

Śpiewacy i muzycy, którzy wystąpili podczas sobotniego koncertu, to cenieni, licznie nagradzani artyści.

Sylwia Stępień jest absolwentką Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie śpiewu Susan Waters oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Bożeny Betley. Od roku związana z Warszawską Operą Kameralną na stanowisku artysty zespołu wokalnego. W sezonie 2018/2019 zadebiutowała w roli Amora w operze "Orfeusz i Eurydyka" Glucka na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej pod batutą S. Plewniaka w reżyserii M. Piekorz. Laureatka I Nagrody Specjalnej w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym "Viva Calisia", II Nagrody podczas Spring Baroque Festival Competition w Cheltenham (2017) oraz dwóch Nagród Specjalnych na II Międzynarodowym Konkursie im. Gulia Perottiego w Ueckermunde.

Natalia Kawałek - mezzosopran młodego pokolenia. Absolwentka warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w klasie profesor Izabelli Kłosińskiej, po którego ukończeniu kontynuowała naukę na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst u Claudii Vischi. Jest laureatką III miejsca i nagrody publiczności podczas International Singing Competition for Baroque Opera Pietro Antonio Cesti (2012), II miejsca, nagrody publiczności i licznych wyróżnień na Hilde Zadek Gesangswettbewerb w Wiedniu (2013), jak również wyróżnienia podczas DEBUT Gesangswettbewerb w Niemczech (2016). W latach 2013-2016 śpiewaczka należała do Junges Ensemble des Theaters an der Wien. Artystka regularnie współpracuje z prestiżowym Theater an der Wien w Wiedniu.

Robert Pożarski - śpiewak i teolog, wielokrotny uczestnik Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie, studiował interpretację chorału średniowiecznego u Marcela Pérèsa w Paryżu, współpracował z wieloma zespołami muzyki dawnej w Polsce i za granicą, od 1995 r. jest śpiewakiem zespołu Bornus Consort, od 1999 r. jest kantorem i kierownikiem artystycznym wrocławskiej Schola Gregoriana Silesiensis, od 2001 r. stały współpracownik Festiwalu "Pieśń naszych korzeni". W 2012 r. założył wykonujący muzykę sakralną polskiego renesansu i baroku Chór Sarmacki im. G.G. Gorczyckiego, z którym nagrał cztery płyty z serii "Cantus Sarmaticus" (DUX). Ma w dorobku 30 płyt z muzyką średniowieczną, barokową i współczesną, w tym 6 pod własnym kierownictwem artystycznym.

Dawid Biwo ukończył warszawski Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina oraz z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. Jest laureatem wielu konkursów wokalnych (m.in. I nagroda w Konkursie im. M. Karłowicza w Krakowie, I nagroda w Konkursie im. L. Różyckiego w Gliwicach, III nagroda w Konkursie im. F. Platówny we Wrocławiu, nagroda specjalna w Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie) oraz Muzycznego Forum Młodych 2010 pod patronatem Austriackiego Forum Kultury w Warszawie. W 2017 r. był finalistą Międzynarodowego Konkursu im. Heraclei Darclee w Braili, finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Sakralnej "Ars et Gloria" w Katowicach. Koncertował m.in. w USA, Słowenii, Kanadzie, Austrii, Czechach oraz Niemczech.

Solistom towarzyszył zespół Il Giardino d’Amore, tworzony przez młodych utalentowanych muzyków, specjalizujących się w wykonywaniu muzyki dawnej na instrumentach z epoki, koncertujących z dużym powodzeniem w kraju i za granicą. Zespół występował m.in. na Festiwalu J.S. Bacha w Wiedniu, Festiwalu "Utrecht Oude Muziek", Festiwalu "Tartini" w Piranie. Jesienią 2013 r. orkiestra odbyła pierwsze tournée koncertowe po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie oraz wystąpiła na Festival of Early Music Celebration w Nowym Jorku. W 2014 r. zespół Il Giardino d'Amore wystąpił w prestiżowej sali koncertowej Mozarteum w Salzburgu, a także został zaproszony na festiwal w Oslo w Norwegii. Podczas drugiej trasy koncertowej po Stanach Zjednoczonych muzycy wystąpili w Carnegie Hall w Nowym Jorku i Kalifornii, gdzie członkowie Il Giardino d'Amore poprowadzili kurs mistrzowski na uniwersytetach w Los Angeles i San Diego. Orkiestra od początku swojej działalności wykonywała repertuar oper włoskich i francuskich, muzykę sakralną i włoskie arcydzieła instrumentalne.