Pasja wiarą malowana

ks. Tomasz Lis

|

Gość Sandomierski 11/2016

publikacja 10.03.2016 00:00

Sztuka i religia. Okresy średniowiecza i baroku zasłynęły z realistycznego ukazywania w dziełach sztuki męki Chrystusa. Kościelne pasyjne freski, malowidła i obrazy miały pobudzić do pokuty i nawrócenia.

Pieta z XVIII w. ze zbiorów Muzeum Diecezjalnego Pieta z XVIII w. ze zbiorów Muzeum Diecezjalnego
zdjęcia ks. Tomasz Lis /Foto Gość

Trudno sobie wyobrazić Wielki Post bez Drogi Krzyżowej czy śpiewu Gorzkich Żali. Te nabożeństwa na stałe wpisały się w krajobraz naszej pobożności, nadal gromadząc w kościołach tłumy wiernych. I choć powstały w odstępie kilku wieków, to jednak w obu przypadkach był to czas, kiedy motywy pasyjne odgrywały w sztuce – nie tylko kościelnej – znaczącą, a nawet zasadniczą rolę. Świadkami tych epok są także freski, obrazy i malowidła w wielu najstarszych kościołach naszego regionu. To nie tylko pojedyncze obrazy odnoszące się do męki i ukrzyżowania Chrystusa, ale także całe cykle pasyjne ukazujące ewangeliczne opisy, tradycję liturgiczną czy misteria średniowieczne. Malowidła te oprócz artystycznego i dekoracyjnego zastosowania miały także praktyczny wymiar, była to tzw. Biblia pauperum, czyli Biblia dla ubogich, którzy nie umiejąc czytać, swoją wiedzę na temat życia Chrystusa czerpali z głoszonych kazań oraz z malarskich przedstawień. Często obrazy te służyły kaznodziejom jako ekspresyjne odniesienie do wyjaśnianych kart Pisma Świętego.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.